- W16
- Pages
- Stop de Persen
Stop de Persen

‘Stop de persen: de gouden eeuw van de journalistiek begint nu’ raakt de meest essentiële vragen aan die de digitalisering met zich mee heeft gebracht in de journalistiek. Zijn er straks nog kranten, of grote nieuwsredacties? Of wordt straks het nieuws bepaald door bloggers, YouTubers of influencers?
De vraag die de auteurs zich (toen al) stelden: kunnen klassieke nieuwsredacties zich snel genoeg omvormen tot agile organisaties die de methodes van de 21ste eeuw omarmen en gebruiken, eerder dan ten onder te gaan?
De basishouding van de auteurs was daarbij vrij uniek: neen, niet ‘dé journalistiek’ beleeft een crisis, maar wel de oude industriële organisaties die de klassieke media domineren. Systematisch leunen die, net zoals destijds de staalindustrie, op het toverwoord ‘synergie’ om meer jobs te schrappen op redacties, en een steeds schraler nieuwsaanbod te voorzien, uitgesmeerd over meerdere titels. Maar de digitalisering biedt net kansen: de kost om als journalist het eigen product tot bij de lezer/luisteraar/kijker te brengen, lag nog nooit zo historisch laag. Net daarom zal op termijn de journalistiek in dit tijdperk een gouden eeuw beleven.