🌍 Goedemiddag. Net nu de hittegolf politiek een kans was voor Groen, met een vertaling richting klimaatmaatregelen, schiet de partij zichzelf opnieuw in de voet. Groene raadsleden in Brugge gingen uit de bocht, door in te gaan op een event van een linkse activist, die het privéadres van minister Theo Francken (N-VA) online gooide, samen met de foto van een dood kind. Verontwaardiging alom.
🧯 Groen kon niet anders dan gegeneerd de eigen achterban terugfluiten, nadat eerder deze week in Gent ook al een gemeenteraadslid met een misplaatste actie kwam, door de migratiepolitiek van Arizona als “Anne Frank-praktijken” weg te zetten. Het toont aan hoezeer de partij worstelt met onbesuisdheid in eigen rangen, naar het voorbeeld van zusterpartij Ecolo.
🚨 Tegelijk is er de radicalisering van de klimaatbeweging: dit weekend gaat Code Rood opnieuw een raid uitvoeren, nu op de nieuwe datacenters van Google in Farciennes. “Ecocidaal” en “technofascisme”, is dat volgens hen. Het juridische team van Code Rood staat klaar, als er arrestaties zijn: de advocaten van Progress Lawyers Network, gelinkt aan PVDA.
💶 Opvallend: Georges-Louis Bouchez (MR) komt met een pleidooi om de financieringswet te herzien. Hij wil absoluut de “chequeregeringen” van Vlaanderen, Brussel en Wallonië minder middelen geven, en de federale overheid herfinancieren. Dat wordt nog een pittige discussie. Bouchez wil bovendien de Franse Gemeenschap versterken, ten koste van het Waalse en Brusselse gewest.
⚖️ Eerder kwam cd&v-expert Wim Coumans met een opvallend haast omgekeerd pleidooi: de federale overheid verbieden om nog fiscale gunstregimes op te zetten, op de domeinen waar de deelstaten eigenlijk bevoegd zijn.
📉 De federale regering luncht vanmiddag met het Internationaal Monetair Fonds, kwestie van die eens te laten uitleggen hoe slecht het gesteld is met de financiële toestand. “Setting the scene”, voor de komende begrotingsbesprekingen, zo is de boodschap. Van ballonnetjes zoals de rijkentaks van Les Engagés willen N-VA en MR echt niet weten.
👴 Guy Verhofstadt (Anders), Karel De Gucht (Anders), Herman Van Rompuy (cd&v), Louis Michel (MR), Didier Reynders (MR): allen dreigen ze een deel van hun zeer royaal pensioen te verliezen, volgens de nieuwe pensioenregels. België wil immers het Wijninckx-plafond gaan opleggen, 8.300 euro bruto, terwijl de voormalige toppers via Europa soms tot 16.000 euro krijgen. Michel en ook Philippe Busquin (PS) trekken naar het Grondwettelijk Hof.


