This website uses cookies

Read our Privacy policy and Terms of use for more information.

🔥 Goedemiddag. Asiel en Migratie blijft een ontvlambaar thema. “De N-VA heeft een wetsontwerp klaar dat Anne Frank-toestanden en het Achterhuis vandaag opnieuw mogelijk maakt”, zo lanceerde Groen in Gent de aanval op de nieuwe regels rond woonstbetreding bij mensen zonder papieren. “De groene en extreemlinkse leugenfabriek draait weer volop”, reageerde bevoegd minister Van Bossuyt (N-VA), zelf ook van Gent, heel fel.

🎥 Finaal trok Groen het filmpje in: “Misplaatst”, was nationaal te horen. Maar in de Kamer kraakten tegelijk wel een reeks advocaten en onderzoeksrechters het nieuwe wetsontwerp af. Toch is Arizona van plan door te zetten, zo geeft Van Bossuyt aan. “Alle kritiek kunnen wij weerleggen.”

✈️ Tegelijk wil de minister vaart maken met het terugsturen van veroordeelde Afghanen zonder papieren in Belgische cellen. Contacten met de Taliban daarover gisteren in Brussel verliepen “positief”.

🌍 En er zijn de terugkeerhubs buiten Europa. Ook daar wil Van Bossuyt mee verder, ook al ligt dat aan Franstalige kant heel gevoelig: de maatregel werd met extreemrechtse steun gestemd in het Europees Parlement.

🌡️ Met de hittegolf komt ook de politieke profilering. Federaal minister van Klimaat Jean-Luc Crucke (Les Engagés), die nauwelijks zelf bevoegdheden heeft, wil alle klimaatbeleid terug in één hand, federaal. Hij is tegelijk allerlei brieven aan het sturen naar collega-ministers: liefst naar 21 kabinetten tegelijk, om “drinkwaterfonteinen te installeren”. “Iemand zoekt wanhopig aandacht”, klinkt het uit de Vlaamse regering.

🏚️ In Brussel roept de onderzoekscommissie nu ook Safouane Akremi (Vooruit) op, de voormalige voorzitter van de BGHM, de overkoepelende huisvestingsmaatschappij. Die heeft heel wat uit te leggen: hij werkte als absolute vertrouweling van Lotfi Mostefa (PS). De vraag is of hij komt opdagen.

⚽ En terwijl de Belgisch voetbalelftal op het WK er voorlopig werkelijk niets van bakken, vindt De Wever ook het WK-lied maar niets. “Geen woord in het Nederlands, dat is niet echt elegant. Men heeft het op een bepaald moment over ‘douze millions potes’, dan was het wel mooi geweest als de taal van een kleine 7 miljoen van die ‘potes’ erin zou zitten.”

Reply

Avatar

or to participate

Keep Reading